Europa's nr. 1 voor motor & vrije tijd

Tips voor aankoop van tweedehands motoren

gebrauchtkauf_stimmung

De markt voor tweedehands motoren is groot en soms behoorlijk onoverzichtelijk. En niet elke aanbieding houdt wat de verkoper belooft. Hier komt u te weten waar u bij het kopen van een tweedehands motor op moet letten.

Het hoeft niet altijd een nieuw voertuig te zijn: wie geld wil besparen, een bepaalde modelvariant zoekt, niet houdt van het zeer gesmoorde geluid van nieuwere bikes, of van het begin af aan naar een bepaalde klassieker of custombike zoekt, ontkomt niet aan de markt voor particuliere tweedehands motoren. Ook actuele modellen zijn meestal al na een jaar duidelijk onder de nieuwprijs en daarbij vaak in zeer goede staat te krijgen.

Het aanbod is intussen uiterst breed: met een beetje geduld moet eigenlijk iedereen de bike van zijn dromen kunnen vinden. Neem daarom geen overhaaste koopbeslissing, ook wanneer u "verliefd" bent geraakt op een aanbieding. 1 Controleer altijd zorgvuldig en in alle rust. Koop pas, wanneer u echt overtuigd bent. Er zullen zich nog veel andere gelegenheden voordoen, als een andere aspirant-koper u voor is geweest!

Werkstattszene Motorrad

Vooral bij oudere bikes moet zorgvuldig worden gecontroleerd welke waar de aanbieding voor zijn geld biedt en of de eigen technische capaciteiten voldoende zijn om evt. noodzakelijke reparatiewerkzaamheden te verrichten: want anders wordt het snel duur... Heb van het begin af aan zoveel mogelijk voor uzelf op een rijtje wat u zoekt: "alleen iets om te rijden", "goede tweedehands staat", "speciale uitrustingskenmerken", "perfecte originele staat", de "gecustomizede motor van uw dromen" of de "basis" voor uw eigen customizing- of restauratieproject.
2 Overweeg in elk geval welke reparaties bij de koopwaar absoluut noodzakelijk zijn en hoe hoog daarnaast de kosten voor gewenste veranderingen uitvallen.

Een bike die zowel optisch als technisch maar "zozo" overkomt, is beslist geen goede basis voor de "gecustomizede motor van uw dromen". Hier moet ofwel een echt overtuigende techniek of een echte look volgens de wensen lokken – of er moet van het begin af aan duidelijk zijn dat de aanbieding buitengewoon goed is en volledig nieuw opbouwen daarom mogelijk "loont". Maar wees hier erg voorzichtig... nieuw opbouwen wordt meestal duurder dan oorspronkelijk gepland, en vaak zou men er met de koop van een "voltooid project" ondanks het grote prijsverschil financieel uiteindelijk toch beter vanaf zijn gekomen...

Ook wanneer u maar een onderdelendrager voor een project zoekt, is het altijd gunstig, wanneer u 3 vóór de koop een proefrit kunt maken. Niet alle gebreken kunnen bij een stilstaande motor worden gevonden (bijv. een slechte, hakende versnellingsbak, scheefgetrokken remschijven met zwevende ophanging, een frame dat om onverklaarbare redenen bij hoge snelheden de neiging heeft om te pendelen enz.). Daarnaast 4 controleert u hier ook altijd of het bewijs van eigendom correct geleverd is, frame- of motornummers echt zijn, aan het onderstel laswerkzaamheden werden uitgevoerd die niet geregistreerd zijn of ook niet werden gekeurd, ombouwdelen voorzien zijn van een certificaat of ten minste voor een individuele goedkeuring door de TÜV-keuring komen, enz.,enz...

Het maakt niet uit om welk soort voertuig het gaat: 5 Bedenk al vóór de bezichtiging wat uw fundamentele verwachtingen precies zijn en neem het beste een kundige metgezel mee – twee paar ogen zien altijd meer! Marktprijzen kunnen 6 in de actuele ANWB/Bovag koerslijst (of "Schwacke-Liste Zweirad" voor informatie in het Duits) worden nagekeken. Oudere bikes worden beschouwd als stukken voor de liefhebber: hier moet het gebruikelijke prijsniveau zelf in de desbetreffende tijdschriften worden gepeild.
Onze checklist zal u helpen bij het ontdekken van gebreken bij het aangeboden voertuig en deze in gedachten te houden. Deze kan dienen als basis voor de afsluitende kostenberekening.
Ook wanneer particulier aangeboden bikes gewoonlijk het goedkoopst te krijgen zijn, zouden vooral technisch minder onderlegde geïnteresseerden als alternatief toch eens de 7 aanbiedingen van de dealers moeten bekijken. Ook hier is geen blind vertrouwen aan te raden: als de dealer echter garantie geeft op het tweedehands voertuig, dan zijn daarmee latere onaangename "verrassingen" ten minste in aanzet uitgesloten. Hier geldt natuurlijk ook: 8 Maak altijd een uitgebreide proefrit!

Als de koop eindelijk tot stand komt, dan is altijd een 9 zorgvuldig opgestelde koopovereenkomst aan te raden, vooral wanneer het voertuig op een later tijdstip moet worden afgehaald. Hier kan het beste een voorgedrukt formulier van de ADAC (ANWB) of van een consumentenorganisatie of een standaardovereenkomst van de autobranche worden gebruikt. Maak nauwkeurige afspraken over de betalingsmodaliteiten en de omvang van de koop (accessoires, reserveonderdelen enz.). Noteer kilometerstanden, motorrevisies enz., zorg ervoor dat u het serviceboekje of eventuele kwitanties in handen krijgt. Vraag bij speciaal lakwerk naar de kleurcode, dit maakt latere lakreparaties gemakkelijker. En ten slotte: vergelijk nauwkeurig het chassisnummer (evt. ook motornummer) van kentekenbewijs, koopovereenkomst en voertuig.

Laatst bekeken artikelen

U heeft geen recent bekeken artikelen.