Materiaallexicon

Kangoeroeleer
Er zijn ca. 48 soorten kangoeroes, enkele worden beschermd. De kangoeroe "macropus giganteus", een reuzenkangoeroe, is echter vanwege zijn ongecontroleerde voortplanting een echte landplaag geworden. Het dier mag daarom met een afschotvergunning van de Australische overheid worden afgeschoten en conform de voorschriften van de internationale overeenkomst ter bescherming van de biodiversiteit worden geëxporteerd. Door een speciale kleuring is ons kangoeroeleer absoluut kleurecht en door een speciale looiing zeer goed bestand tegen vocht en zweet. Normaal leer word door vocht, maar vooral door de invloed van zweet hard en broos en het krimpt. De kangoeroe zweet niet op de huid, maar onder de staart en via de tong. Het huidoppervlak is daarom gesloten en dit heeft een positief effect op de vezelstructuur. Terwijl bij rundleer de vezelstructuur bij intensieve belasting van het leer licht losser wordt, blijft deze bij kangoeroeleer intensiever vervlochten dan bij rundleer.
Zie: Leer
Keprotec
Zeer hoogwaardig mixweefsel van Cordura en Kevlar ter versteviging van zones die een extra groot risico lopen bij een val.
Biedt een zeer goede bescherming tegen hitte en wrijving, een coating van polyurethaan garandeert de weerbestendigheid. Ruwe, gestructureerde look.
Zie: Cordura, Kevlar
Kevlar
Zeer hoogwaardig, qua productie kostbaar weefsel van aramidevezels met uitstekende beschermende eigenschappen. Het materiaal is temperatuurbestendig, in hoge mate bestand tegen chemicaliën, wrijf-, scheur- en trekvast en biedt daarnaast een hoge schokdemping. Kevlar dient voor de versterking van handschoenen, beschermende kleding en helmen op plaatsen die een extra groot risico lopen bij een val.
Omdat Kevlar enigszins lichtgevoelig is, wordt het veelal als materiaalmix of als onderlaag gebruikt.
Zie: Cordura, Aramid
Kinventilatie
Zorgt bij een motorhelm voor de efficiënte ventilatie van het vizier en dient als anti-condens-uitrusting. De motorrijder wordt tevens van frisse lucht voorzien.
Klimaatmembraan
Worden onder verschillende merknamen aangeboden (Gore-Tex, Reissa, Tepor, Sympatex, Hipora, Porell, Helsapor, Enprotex, Nibo, Humax, Drygate enz.). Gore-Tex en Sympatex zijn gepatenteerd.
Alle membranen beschikken over een basisfunctie: met gebruikmaking van een temperatuurdaling wordt zweet van binnen naar buiten afgevoerd. Wind en regenwater kunnen echter niet binnendringen. Textiel- maar ook leren bekleding beschikt door dit effect over uitstekende weerbeschermende eigenschappen en bieden tegelijkertijd een hoog comfort.
Afhankelijk van het productmerk zijn de membranen vervaardigd van verschillende grondstoffen en als losse folie ("liner"), als laminaat (verbonden met het bovenmateriaal) of als coating op een dragermateriaal uitgevoerd.
Het oerproduct, het Gore-Tex-membraan van Teflon, vervult zijn functie op basis van zeer fijne poriën die het huidvocht weliswaar naar buiten afvoeren, maar de grovere regenwaterdruppels niet naar binnen laten komen. Van Gore-Tex wordt gezegd dat het zeer effectief is, maar dit gepatenteerde materiaal heeft ook een prijs.
Alle andere membranen bestaan uit polyurethaan of polyester en voeren waterdampmoleculen op grond van chemische reacties naar buiten toe af. Verschillende materialen zijn aangepast aan verschillende toepassingsgebieden op het gebied van motorkleding.
Alle klimaatmembranen zijn gevoelig voor mechanisch "letsel": een geperforeerd membraan biedt natuurlijk geen afdichting meer. De membranen kunnen ook door een behandeling met ongeschikte wasmiddelen beschadigd raken. Wasverzachters en hun aandeel in het wasmiddel beschadigen het membraan onherstelbaar!