Motor gemakkelijk vastsjorren voor de transport

Aan welk vervoersmiddel je je geliefde bike ook toevertrouwt, duidelijk is dat e motor goed moet worden vastgezet – zoals elke lading. Hierbij moet de machine enerzijds stevig worden gefixeerd. Anderzijds mogen hierdoor geen onderdelen van de motor bekrast raken, worden kromgebogen of anderszins beschadigd raken. Hoe je je motor correct vastsjort, lees je hier.

Schritt 1: Auffahrt über die Rampe

1.
Via de laadbrug op de laadvloer rijden


In plaats van dat je het gewicht zelf omhoog duwt, kun je beter de motor zelf het werk laten doen:

met een gevoelige dosering van de koppeling in 
de eerste versnelling rijdt je als van zelf omhoog. 
Een omgedraaide bierkrat of dergelijke vergemakkelijkt hierbij als traptrede het opstappen.

Schritt 2: Vorderrad abstützen

2.
Voorwiel ondersteunen


Zorg er in elk geval voor dat het voorwiel stabiel wordt ondersteund. Dat kan de wand van een transportwagen zijn of de U-vormige stalen beugel op een aanhanger.

Veilig en praktisch zijn voorwielsteunen die de motor verticaal fixeren. Hierna breng je de sjorbanden aan de voorkant aan.

Schritt 3: Handbremse fixieren

3.
Rem fixeren


Als de machine op de laadvloer in positie is gebracht, fixeer je de handrem met een sterke elastiek, een kabelbinder of op de meest elegante manier met een remhendelklem. Zo kan de motor tijdens het vastsjorren niet wegrollen.

Schritt 4: Zurrgurte justieren

4.
Sjorbanden afstellen


Let bij het aantrekken van de banden erop dat de motor zo verticaal mogelijk staat. Je kunt de banden het beste afwisselend links en rechts aantrekken. Zo trek je de motor ongeveer tot halverwege de veerweg naar beneden. Uiteindelijk mag het niet meer mogelijk zijn om de bike te bewegen. Trek ter controle gerust stevig aan het stuur.

Schritt 5: Lack und Chrom schützen

5.
Lak en chroom beschermen


In sommige gevallen kan niet worden voorkomen dat een spanband bijv. Tegen het kuipwerk of de uitlaat aan zit. Om ervoor te zorgen dat de band niet de mooie oppervlakken aantast, moet je dergelijke plekken goed beschermen. Een oude theedoek of een stuk schuimrubber zijn perfecte hulpmiddelen tegen schuurschade.

Schritt 6: Zurrgurte fixieren

6.
Sjorbanden fixeren


Vergeet niet aan het einde ook nog de losse uiteinden van de sjorbanden te fixeren. 
Dat geldt met name voor het transport op open aanhangers. Door de rijwind veranderen losse banden automatisch in zwepen die de bike kunnen beschadigen of andere verkeersdeelnemers irriteren.

Sjorpunten op de motor

Om ervoor te zorgen dat de motor recht staat, moet hij zowel links als rechts zo symmetrisch mogelijk worden vastgesjord. Dat wil zeggen dat elk twee banden de machine naar voren en naar achteren trekken. Als bevestigingspunten voor de banden zijn natuurlijk alleen stabiele onderdelen geschikt die bestand zijn tegen de trekkrachten.

Verzurrpunkte für den Motorrad Transport
Bubble Icon Grün

Het meest geschikt zijn onderdelen van het frame of stabiele aanbouwdelen zoals voetsteunbevestigingen of aan de voorkant 
de onderste kroonplaat.

Bubble Icon Gelb

Als de kroonplaat vanwege kuipwerk niet toegankelijk is, kan ook het stuur worden gebruikt. Bevestig de banden dan wel zo dicht mogelijk bij de vork, want hoe verder de band naar buiten toe zit, des te makkelijker kan het stuur kromtrekken. Grepen van de bijrijder zijn eveneens stabiele bevestigingspunten.

Bubble Icon Rot

Hoe breder het stuur, des te groter is het risico dat het niet bestand is tegen de trekkracht van de banden. Hierbij is het klassieke formaat van 22 mm nog gevoeliger dan conische sturen met een diameter van 28 mm. Wat helemaal niet mag: banden aan knipperlichten, uitlaatspruitstukken en andere "zachte delen" bevestigen.

Gurtkontrolle

Tip: Controle van de banden

Net als lak en chroom moeten ook de sjorbanden tegen scherpe motoronderdelen worden beschermd. Vergeet niet dat de motor en de banden de hele tijd door elkaar worden geschud totdat je uiteindelijk je bestemming hebt bereikt. Gebruik tijdens langere ritten de tank- en koffiepauzes om de bevestiging van de machine te controleren en om de banden, indien nodig, opnieuw te spannen.

Tip: Band

Om een motor onder alle omstandigheden onder controle te houden, moeten de sjorbanden heel wat kunnen hebben. Let bij de keuze van de banden altijd op het blauwe etiket op de band. Daarop staat de gebruiksbelasting ofwel maximaal toelaatbare belasting (LC = Lashing Capacity) vermeld. Voor lichtere machines onder 200 kg zijn banden met LC = 175 daN in directe trek voldoende. Met LC = 500 daN kunnen ook grote bikes zoals een Goldwing optimaal worden vastgezet. Ingeval van twijfel, kun je beter een hogere waarde kiezen. Ook al is dat duurder, profiteer je wel van extra veiligheid.

Tip: Extra lussen vergemakkelijken het plaatsen van banden met S-haken.

Transport Zurrgurt
Transport Zurrgurt
Tip: Laadbruggen

De eerste hindernis bij het transport is het hoogteverschil tot het transportplatform. Daarom heb je een laadbrug nodig. Hoe groter het hoogteverschil, des te langer moet de laadbrug zijn. Ideaal zijn boogvormige laadbruggen die voorkomen dat de motor de overgang naar de laadvloer raakt.

Transport Auffahrrampe
Transport Auffahrrampe
Tip: Voorwielsteun

Een geweldig hulpmiddel bij het laden en vastsjorren zijn de voorwielsteunen van Rothewald en Acebikes. Ze houden het voorwiel zo gepositioneerd dat het zonder verdere hulp verticaal staat.

Transport Vorderradständer
Transport Vorderradständer
Tyrefix: Comfortabel alternatief voor korte ritten

"TyreFix heet het systeem waarbij in plaats van de hele motor alleen de band stevig op de laadvloer wordt geduwd. In principe is TyreFix voor alle bandenmaten voor en achter geschikt.

Spatborden bemoeilijken echter de bevestiging aan het voorwiel. Ook bij dit systeem moeten de banden zo strak mogelijk worden aangetrokken."

Transportsicherung und Verzurrschiene
Transportsicherung und Verzurrschiene

Sjorbanden, laadvloeren & meer

Alles over het thema motortransport