De laarzen

Motorlaarzen hoeven niet extra chic te zijn, ook hoef je er niet urenlang mee te kunnen lopen. Het is vooral belangrijk dat de voeten veilig zijn ingepakt, het beste tot hoog aan het scheenbeen.

Stiefel

Stalen inlegelementen in de zool, teen- en hielkappen, dikke enkelbekleding – dit alles vormt niet altijd een bijdrage aan het loopcomfort. Maar wie ooit eens met zijn voet onder een omgevallen motor vastgeklemd heeft gezeten, weet deze veiligheidsuitrusting uitermate te waarderen.

Tip: laarzen
  • De laars mag desondanks natuurlijk niet drukken of zelfs pijn doen. Ook hier geldt: ga bij het aanpassen ook eens op de motor zitten en test dan de rijhouding.
  • Voor alledaagse motorrijders en rijders van motortochten is bovendien een uitrusting met een klimaatmembraan zeer raadzaam.
  • Veterlaarzen kunnen ondanks de enkelbescherming bij de tester een gefronsd voorhoofd veroorzaken. Ten eerste omdat minimaal theoretisch het risico bestaat dat hij met de lus aan de voetsteun blijft hangen. Ten tweede omdat veters bij een ongeval zeer snel kunnen stukscheuren en de laars zo zijn ondersteuning verliest. Indien veters worden gebruikt, rijg deze dan vanboven in de schacht.
Stiefel
Stiefel
Stiefel

Scheenbeenbescherming

Op sportlaarzen extra goed zichtbaar: het massieve beschermelement voor het gevoelige scheenbeen.

Stiefel

Schakelversterking

Op de bovenkant van de voorvoet (zie grote afbeelding). Verplicht voor vrijwel alle motorlaarzen. Beschermt bij het schakelen zowel de laars als de voet van de motorrijder tegen drukplekken.

Accessoire-tip

De wetgever laat ons als motorrijders in hoge mate vrij in hoe wij ons tegen kou, vocht en mogelijke gevolgen van ongevallen moeten beschermen. Alleen in paragraaf 21a van het Duitse wegenverkeersreglement (StVO) worden wij verplicht "tijdens het rijden een geschikte veiligheidshelm te dragen".

De situatie bij het praktische rijexamen ligt wat anders. In dit geval geldt wat in bijlage 7 van de Duitse rijbewijswet (FeV) staat: "Bij examens van de klassen A, A1, A2 en AM moet de kandidaat geschikte motorveiligheidskleding, bestaande uit een passende motorhelm, motorhandschoenen, een nauw aansluitend motorjack, een rugprotector (indien niet in het motorjack geΓ―ntegreerd), een motorbroek en motorlaarzen met voldoende enkelbescherming dragen."

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar